Gebiedsmanagers heeft een marktconsultatie uitgevoerd waarmee de kennis in de markt bij aannemers gebruikt is om zo een beter beeld te krijgen hoe de reconstructie van het knooppunt aangepakt kon worden. In eerste instantie is echter een calamiteitenplan opgesteld. Hiermee is voor de gemeente, maar ook voor overige stakeholders duidelijk gemaakt hoe er omgegaan moet worden met het risico in ‘het bezwijken’ van het kruispunt, danwel andere tijdelijke ongemakken. De huidige spitsstroken hebben bijvoorbeeld soms te kampen met storingen aan de slagbomen. Het calamiteitenplan geeft ook beter inzicht hoe op structurele wijze de omleidingen bij stagnatie via de Algerabrug ingevuld kunnen worden. Communicatielijnen met overige wegbeheerders zijn gestroomlijnd.
Vervolgens is er gekozen voor een marktconsultatie, omdat op deze manier de markt op een open, transparante manier geïnformeerd wordt over de problematiek. Daarbij komt het plezierige effect dat de opdrachtgever verrast kan worden door de mogelijkheden die ‘’de markt’’ wel kent, maar waar tot dusver geen specifieke aandacht aan besteed is.
De contractuele inbreng van Gebiedsmanagers om de markt op te zoeken, in plaats van zelf te zoeken naar de ultieme kostenbesparende oplossing, heeft uiteindelijk geresulteerd in herbezinning. Daarnaast is er hierdoor inzicht hoe er op middellange termijn tot een goede aanbesteding gekomen kan worden. Dit eindresultaat is basis geweest voor de gemeente om het uitvoeringscontract verder uit te werken.