Omgevingsmanagement

Je bent hier:

Samenwerking en transparantie

Omgevingsmanagement speelt een cruciale rol in het digitale tijdperk en binnen de participatiesamenleving. Het is een onmisbare factor bij het succesvol realiseren van projecten, groot of klein. Met onze schat aan ervaring weten we hoe we omgevingsprojecten kunnen initiëren, begeleiden en afronden. Onze omgevingsmanagers zijn prima in staat om betrokken partijen te verbinden. Of het nu gaat om stedelijke transformaties, de aanleg van infrastructuur of de ontwikkeling van duurzame woonwijken, het team van Gebiedsmanagers staat voor je klaar in elke fase van het proces. 

Fasering

We maken onderscheid tussen omgevingsmanagement in de voorbereidings- en uitvoeringsfase. In de voorbereidingsfase zorgen we ervoor dat alle betrokkenen tijdig worden geïnformeerd en meegenomen, zodat we vanaf het begin draagvlak creëren. We richten ons hier met name op de strategische inzet van omgevingsmanagement; wat we initiëren de beste aanvliegroute voor de opgave met de juiste personen en partijen. We zorgen voor heldere communicatie en borgen afspraken. Tijdens de uitvoeringsfase blijven we in contact met alle stakeholders en sturen in samenwerking met de opdrachtgever het project langs de opgestelde kaders en afspraken. Hierdoor verloopt het project soepel en kunnen eventuele uitdagingen snel worden opgelost. 

Maatwerk

Bij Gebiedsmanagers draait het om samenwerking en transparantie. We begrijpen dat elk project uniek is en maatwerk vereist. Ons doel is om samen met alle stakeholders tot het beste resultaat te komen, waarbij we niet alleen kijken naar het einddoel, maar ook naar het proces en de mensen die daarbij betrokken zijn. 

Onder de kerntaken van omgevingsmanagement (voorbereidingsfase) verstaan wij:

Het in kaart brengen van de projectomgeving middels onze Omgevingsscan

Weet waar je werkt! Bezint eer ge begint! Elke opgave is uniek. Om maatwerk te leveren is een grondige omgevingsscan essentieel. Zonder een goed begrip van de projectomgeving is het onmogelijk om een helder en succesvol (participatie)proces te starten. Met deze scan geven wij inzicht in de fysieke en sociale kenmerken van het plangebied, evenals de lokale sentimenten en cultuurhistorische waarden. 

Daarnaast gebruiken we demografische en sociaaleconomische data om een duidelijk beeld te krijgen van de karakteristieken, structuur en identiteit van de buurt. We bezoeken ook de projectlocatie om de lokale dynamiek en stedenbouwkundige opzet beter te begrijpen. 

Op deze manier ontstaat er (op een laagdrempelige manier) een compleet en begrijpelijk beeld van de opdracht en mogelijke kansen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie. 

Het in kaart brengen van stakeholders en hun belangen in een krachtenveldanalyse

Een belangrijk onderdeel van ons omgevingsmanagement is een uitgebreide stakeholders- en krachtenveldanalyse. Deze analyse bepaalt de aandachtspunten voor het participatieproces door alle belanghebbenden, zoals bewoners, bedrijven en overheden, te identificeren. Door interviews af te nemen met alle stakeholders zoals omwonenden, ondernemers en gemeentelijke functionarissen (beheerders, beleidsmakers, bestuurders en wijkmanagers) krijgen we inzicht in hun belangen, zorgen en verwachtingen. 

De uitkomst van deze stakeholders- en krachtenveldanalyse is een breed gedragen inzicht over de belangen uit de projectomgeving, kaders en randvoorwaarden.  De analyse laat zien met wie in het proces rekening moet worden gehouden en hoe hun belangen kunnen bijdragen aan een soepel en betrokken traject.

Het bepalen van de participatie- en communicatiestrategie

Communicatie met de omgeving omvat meer dan alleen het verzamelen van hun input; de manier waarop gecommuniceerd wordt is minstens zo belangrijk. Doelgroepen verschillen sterk in houding en gedrag, wat betekent dat elke wijk, buurt en straat een specifieke benadering vereist. Om hier effectief op in te spelen organiseren wij, in nauwe samenwerking met de communicatiemedewerkers en wijkcoördinatoren, een strategie overleg. Het doel van dit overleg is om duidelijke participatiekaders te bepalen. De resultaten van dit overleg leggen wij vast en gebruiken wij bij de uitwerking van de benodigde communicatie en participatiestrategie.  Vervolgens maken we een communicatieplan en werken we conceptteksten uit voor de boodschap die we willen overbrengen. Op basis van een communicatieplan bepalen wij samen met de opdrachtgever hoe en wanneer belanghebbenden uit het projectgebied betrokken worden bij het project 

Begeleiding participatieproces, rol als procesbegeleider

Op basis van onze wijkanalyse, uw participatiebeleid en de opgaven van het project bepalen wij welke mix van (digitale) middelen en aanpak nodig is voor een succesvol participatietraject. Mogelijke onderdelen tijdens het begeleiden van een participatieproces zijn het inzetten van: 

  • Begrijpelijke communicatie 
  • Digitale enquête  
  • Organiseren van een ambitiesessie 
  • Organiseren en/of begeleiden van workshops 
  • Organiseren en/of begeleiden van bewonersavonden 
  • Adviseert in ontwerpproces 
  • Inzet afkoppelcoach 

 

Opstellen van BLVC-plannen

Om mogelijke risico’s te identificeren en het ontwikkelen van strategieën om deze te verminderen, stellen wij een BLVC-plan op. Dit draagt bij aan de succesvolle en efficiënte uitvoering van het project met minimale hinder en maximale veiligheid en tevredenheid van de stakeholders. 

Ons BLVC-plan vormt de brug tussen de voorbereidings- en realisatiefase. Het kan tijdens of na de aanbesteding worden meegegeven aan de aannemer die het werk gaat uitvoeren. In dit plan worden de opbrengsten, voorwaarden, afspraken en bijzonderheden uit het participatietraject vastgelegd en geborgd voor de uitvoering. Het BLVC-plan dient hiermee als ijkpunt voor de omgevingsmanager in de uitvoeringsfase. Zo blijft de kwaliteit en continuïteit van het participatietraject gewaarborgd. 

 

Het resultaat is het effectief realiseren van projecten, met maximaal draagvlak van de omgeving. 

Afkoppelcoach-Gebiedsmanagers

Afkoppelcoach

Zoek je een manier om bewoners, ondernemers en corporaties actief te betrekken bij klimaatadaptatie? Ontdek hoe onze afkoppelcoach zowel collectieve als individuele klimaatdoelstellingen realiseerbaar maakt.